Jak obrać karczocha?!

Przyznam, że nie miałam zielonego pojęcia, jak postępować z karczochami. Jeść jadłam, ale były już zrobione przez kogoś innego. Natomiast przemiana tego kłującego warzywa w coś zdatnego do spożycia wydawała się wymagać magii.

Podeszłam do sprawy profesjonalnie – zapisałam się na kurs gotowania poświęcony karczochom. Kurs obejmował jedną lekcję i odbył się w La Scuola della Cucina Italiana (zbieżność nazw z miesięcznikiem ‚La Cucina Italiana nie jest przypadkowa).

Właściwie sezon na karczochy ze szpilkami już się skończył, ale na ich przykładzie pokażę obróbkę tego warzywa. Przy okazji przepisów na dania z karczochów będę prezentowała zdjęcie użytej odmiany. Tylko w przypadku niektórych potraw trzeba rygorystycznie trzymać sie konkretnego gatunku karczocha, w wielu przypadkach można użyć tego, na który akurat jest sezon.

Składniki i akcesoria

karczochy – tyle ile wymaga dany przepis i liczba osób
mały nożyk (ja używam lekko zagiętego)
ewentualnie gumowe rękawiczki, bo karczochy brudzą palce, a szpilkami można się pokłuć
cytryna
miska
woda

Przygotowanie

Nożem obieraj zewnętrzne liście karczochów. Można też robić to palcami, ale szczególnie te pierwsze liście łatwiej usunąć nożykiem.

Obieraj do momentu, aż zobaczysz jasnozielony prawie żółty kolor w dolnej części liścia. Jeśli masz wątpliwość, czy już została usunięta wystarczajaca ilość liści, lepiej usunąć kilka więcej niż zostawić ich za dużo.

Zetnij karczocha w 3 /4 wysokości. Odetnij nogę karczocha pozostawiając 2-3cm.

Wyrównaj pozostałości po liściach, najlepiej okrążając nożykiem podstawę karczocha -ta czynność nazywa się po włosku tornire. Ponieważ ta część karczocha jest bardzo smaczna, postaraj się jak najmniej zmarnować.

Obierz nogę karczocha – to też smaczna część warzywa, ale w tym wypadku nie trzeba już być aż tak ostrożnym na obcięcie za dużo.

Przekrój karczocha na pół.

Teraz musisz wyciąć ‚bródkę’ – zacznij w miejscu u jej podstawy i zdecydowanym ruchem przejedź nożem, następnie wytnij te wewnętrzne liście, które są zakończone szpilkami.
W przypadku karczochów bez szpilek, niektóre wewnetrzne liście są ostrzej zakończone – też należy je wyciąć.

Połówka, którą widać na zdjęciu po lewej stronie jest wyczyszczona. Teraz oczywiście należy zrobić to samo z drugą. Oczyszczonego karczocha włóż do miski z połową wyciśniętej cytryny i pozostaw do momentu gotowania, dzięki temu warzywo nie ściemnieje.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Przepisy podstawowe i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

13 odpowiedzi na „Jak obrać karczocha?!

  1. Ania pisze:

    z niecierpliwością czekam na przepisy

  2. cucinissima pisze:

    Cześć Aniu,
    zapomniałam tego, że oczywiście przepisy z karczochami się pojawią. Jeden obiecuję już za kilka dni (bo prawie gotowy), mam jeszcze ze dwa przepisy już wypróbowane ale nie ofotografowane i nie opisane – jak się zmobilizuję to może i te się pojawią niedługo. To przy okazji pokażę karczochy bez szpilek , tzw. mamelle.

  3. Pingback: Zupa krem z karczocha, czyli co zrobić z obranym karczochem. | Cucinissima

  4. Ania pisze:

    karczochy kupione zaraz zabieram sie za zupę. Najlepsze było w sklepie (mieszkam w Anglii), kasjer patrzy na karczochy i sytuacja robi się zabawna bo nie wie, co wbić w kasę. Pyta się, czy wiem jak się „to” nazywa. Ja na to, ze wiem jak się nazywa, ale po włosku (nie chciałam się skompromitować z wymową)… więc pyta się kasjera z boku, a ten tylko wzruszył ramionami, haha. Znalazł w tej plastikowej książeczce z rysunkami warzyw i owoców i z ich kodami…
    No to idę obierać…

  5. cucinissima pisze:

    Aniu, ja mieszkam we Włoszech (na połnocy) i też kupuję w sklepie. Warzywa na targu w miasteczku pochodzą z tego samego źroródła co te w supermarkceie -z Mercato Generale della Frutta (rynek ogólny warzywny). Na południu Włoc jest troszke inaczej i jest na targach więcej ronlinków w własnymi wyrobami. W sklepie, jeśli robi się to z głową, można kupić wiele świeżych produktów dobrej jakości.
    Wymowa włoska liczba mnoga [karczofi] ewentualnie [karciofi] i liczba pojedyncza [karczofo] [karciofo], zależy do regionu i akcentu jak gdzie kto mówi.

  6. Ania pisze:

    zupa się gotuje, obieranie poszło gładko (karczoch chyba był bez igieł i w środku trochę inny), a co do wymowy to włoska znałam, mam problem z angielską – jakieś sobie słowo dziwna wymyślili – zaczyna się na literę „a”, a dalej nie pamiętam… jak na razie smakuje super… mąż oceni, ale problem w tym, ze jemy wszystko smakuje

  7. Ania pisze:

    a powiedz mi, wiesz moze jak zrobić sycylijskie cannolo? Oraz pulijskie pasticiotti?

    • cucinissima pisze:

      Ania, jesli chodzi o cannollo to nie robiłam. Mogę znaleźć i przetlumaczyć przepis. Problemy są dwa, do upieczenie rurek musisz miec takie metalowe rurki. Ewentualnie możesz kupić gotowe rurki na canollo. A do wypełnienia obowiązkowo musi to być ricotta owcza, z inną nie ma nawet sensu tego robić. Masz gdzie taka kupić?

      Na temat pasticiotti nie wiem nic, nie jedłam nie wiem jak wyglądają (wiesz kuchnia włoska to rozległy temat, nawet nie ma czegos takiego jak kuchnia włoska, są kuchnie regionalne), też musiałaym dla Ciebie poszukać przepisu….
      Niektórych rzeczy nie powinno się robić poza miejscem, z którego się wywodzą. Po wakacjach na Sycylii takie mam zdanie o większości potraw tamtejszej kuchni.

  8. Bania Zdrowia pisze:

    Super instrukcja! Zabieram się za przyrządzanie zupy!

  9. Magda pisze:

    fajnie! kupiłam wczoraj bo były w promocji… no i zastanawiam się jak zrobić. Znalazłam przepis, ugotować z cytryną, polać masłem i gotowe🙂 więc zacznę od tego… ale nie było napisane jak obrobić, także dzięki! zdjęcia dużo mówią! bez nich to niebyłby to🙂

  10. Pingback: Obiad w sezonie karczochowym | Cucinissima

Skomentuj

